Według raportów EIA przemytnicy czynników chłodniczych stają się coraz bardziej oryginalni w swoich metodach. Poniżej kilka z nich:
Korzystanie z luk w przepisach tranzytowych – Przemytnicy HFC często wykorzystują przepisy tranzytowe Unii Europejskiej, które umożliwiają przemieszczanie towarów nieobjętych kontyngentami przez terytorium UE. W ramach procedury tranzytu towary mogą być przewożone przez Unię bez konieczności spełniania wymagań dotyczących kontyngentów HFC, o ile nie zostaną formalnie wprowadzone do obrotu na rynku UE. Przemytnicy wykorzystują tę procedurę, deklarując, że towary mają tylko przetransportowane przez UE, podczas gdy faktycznie trafiają na wewnętrzny czarny rynek. Często fałszują dokumenty celne, twierdząc, że przesyłki opuściły UE, podczas gdy w rzeczywistości pozostają w krajach członkowskich. Inną stosowaną taktyką jest wielokrotne otwieranie i zamykanie procedur tranzytowych, co ma na celu zmylenie służb celnych. Handlarze zmieniają kierunki transportu, wielokrotnie uruchamiając procedury w różnych krajach, co utrudnia śledzenie towarów i może prowadzić do upływu terminów kontroli.
Oszustwa w fakturach – Przemytnicy HFC wykorzystują różnorodne oszustwa fakturowe, aby unikać opłacania podatków i zatuszować rzeczywisty charakter towaru. Jedną z często stosowanych metod jest wystawianie faktur z nieprawidłowymi opisami produktów, na przykład jako „narzędzia” lub „części techniczne”, co pozwala ominąć kontrole celne i podatkowe. Zdarzają się również przypadki, gdy nielegalne HFC są sprzedawane bez faktury, a płatności dokonywane są gotówką, co utrudnia śledzenie takich transakcji.
Anonimowe ogłoszenia na rynkach internetowych – Nielegalny handel HFC opiera się głównie na wykorzystaniu internetowych platform sprzedażowych, takich jak Facebook Marketplace czy OLX, gdzie oferowane są produkty i pozyskiwani klienci. Handlarze często działają anonimowo, używając fałszywych tożsamości oraz nie podając numerów telefonów w ogłoszeniach, co znacznie utrudnia ich identyfikację przez organy ścigania. Tego typu działania są szczególnie powszechne w krajach takich jak Bułgaria, Hiszpania, Portugalia i Włochy, gdzie czarny rynek HFC jest dobrze rozwinięty. Osoby zaangażowane w nielegalny handel często zamieszczają liczne ogłoszenia na różnych platformach, wykorzystując różne konta i fałszywe dane, co jeszcze bardziej utrudnia śledzenie ich działań.
Małe przesyłki –W przemycie drogowym HFC przez granice Unii Europejskiej często stosuje się rozdzielanie większych transportów na mniejsze partie, które przewożone są samochodami ciężarowymi lub dostawczymi. Transportowanie mniejszych ilości czynników chłodniczych, zazwyczaj nieprzekraczających 10 butli, sprawia, że przesyłki te budzą mniejsze podejrzenia ze strony służb celnych, co zmniejsza ryzyko ich wykrycia.
Transfer gazu z butli jednorazowych do butli wielorazowego użytku –Inną metodą, jest przepompowywanie HFC z jednorazowych butli do butli wielokrotnego użytku po ich przemyceniu na teren UE. Butle jednorazowe są zakazane w Unii Europejskiej, ale na rynkach azjatyckich są powszechnie stosowane, co czyni je tańszymi i łatwiej dostępnymi. Po dotarciu do UE, nielegalni handlarze przetaczają gaz z zakazanych jednorazowych pojemników do wielokrotnego użytku, które trudniej jest rozpoznać jako nielegalne podczas kontroli celnych. Butle wielokrotnego napełniania są standardowo używane w handlu HFC, przez co wzbudzają mniej podejrzeń.
Ukrywanie – Przemytnicy często używają czarnej folii do zwinięcia butli z gazem podczas transportu przez UE, aby uniknąć wykrycia ładunku przez urzędników celnych. Przewożą oni butle firmą kurierską, która nie weryfikuje tego co przewozi, a butle są pakowane w worki np. razem z innymi towarami („wkładają je w środek i wypełniają resztę przestrzeni akurat tym co jest przewożone – mięsem, kapustą…”). Praktykowane jest również przewożenie butli w autobusach pasażerskich (bez wiedzy firmy transportującej ani pasażerów), ukrytych w luku wśród bagaży. Jest to szczególnie niebezpieczne ponieważ, substancje te muszą być przewożone w specjalnym transporcie.